Philips 'webpad' uit 2001

11 juli 2010
door Dirkjan van Ittersum
Reacties uitgeschakeld voor Philips was zijn tijd én Apple ver vooruit

Philips was zijn tijd én Apple ver vooruit

Bij het archiveren van oude artikelen kwam ik een stuk tegen dat ik in 2001 (mede) schreef voor Automatiseringgids. De kop luidde ‘Philips verwacht veel van webpads’. Ze werden in die tijd ook wel ‘internetplankjes’ genoemd. En eigenlijk was de getoonde webpad niets meer of minder dan een voorloper van Apple’s iPad. Met dat verschil dat Apple er nu wel een succes van weet te maken…
Hieronder het artikel (via OCR, conversiefoutjes niet uitgesloten) uit november 2001. En hier het linkje naar het oorspronkelijke artikel (pdf).

Philips verwacht veel van webpads

Philips ziet de toekomst van internet optimistisch tegemoet en werkt hard aan de introductie van de webpad. Het doel: internet op schoot. Volgens het bedrijf is er behoefte aan zo’n ‘internetplankje’, omdat internet voor steeds meer mensen een alledaags fenomeen wordt. Philips ontwikkelt hetapparaat in Silicon Valley.

Het glinsterende gebouw in Sunnyvale (Silicon Valley) dat Philips ruim twee jaar geleden in gebruik nam, is moeilijk te missen. Het enorme complex bestaat uit spiegelend glas, waardoor het een futuristische indruk maakt. En dat is precies waar Philips op uit is. Het bedrijf wil een voortrekkersrol spelen bij de ontwikkeling van nieuwe producten, ook nu de hightechindustrie enigszins in het slop zit. De web pad is .slechts een voorbeeld van een nieuw product waar Philips in Silicon Valley aan werkt. Een stereotoren die ook internetradio weergeeft, is een ander.

Radiogolven
De webpad is speerpunt van de afdeling New Business Creation. Het is een plat ‘plankje’ waarin een 10,4 inch-beeldscherm is verwerkt. Ook alle elektronica die nodig is om draadloos te kunnen internetten is ingebouwd. Het apparaat staat via radiogolven in verbinding met een baslsstation, dat op zijn beurt is aangesloten op internet. Dat kan via ISDN, kabel of ADSLzijn. De bedoeling is internet ermee onder handbereik te brengen. Of het nu op schoor bij de televisie is, of op het aanrecht in de keuken. De Nederlander Joep van Beurden werkt voor Philips in Silicon Valley. Hij is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de webpad. “Je kunt er internet mee op, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden,” vertelt hij. “Als je het apparaat verbindt met de televisie zou je – als je even wegloopt van de tv – de film verder kunnen bekijken op dit apparaat. Handig als je bijvoorbeeld even naar de keuken wilt gaan. Je kunt het ook gebruiken als afstandsbediening voor de tv, of om adressen in op te slaan. Bovendien kun je er ook al je recepten in zetten. En zo zijn er nog vele mogelijkheden.” De afdeling New Business Creation van Philips Components in de Verenigde Staten ontwikkelt dit soort producten niet alleen voor Philips zelf. Ook andere fabrikanten kunnen het apparaat bestellen en er hun eigen logo op plakken en kiezen voor een bepaalde configuratie. De verwachting is dat er de komende maanden steeds meer webpads op de markt verschijnen. Onlangs introduceerde Siemens een vergelijkbaar apparaat. Ook Honeywell, Hitachi en Sony zijn actief op deze markt.

Demonstratie
Van Beurden geeft een demonstratie van het apparaat, dat officieel door het leven gaat als de ‘Net Display Module’. “Op dit systeem draait Mobile Linux, maar er kan ook Windows CE of Palm OS op”, legt hij uit als het systeem opstart. Hij tikt op het icoontie van de Netscape-browser. Het ingebouwde scherm is gevoelig voor aanraken met een klein pennetje. Vervolgens vraagt hij een pagina op waar een korte film te zien is in Real Video. De opgevraagde video korrit vlot binnen, het wat schelle geluid komt uit twee kleine speakerties boven het scherm. “De snelheid die het apparaat kan halen ligt in theorie op 11 megabit per seconde, maar in de praktijk zal eerder een maximum van 2 tot 3 rnegabit gebaald worden en dat is meer dan genoeg voor het bekijken van video. De processorcapaciteit van het apparaat ondersteunt dat ook.” Ondertussen werkt Philips aan het integreren van de eigen Trimedia-chip in de webpad. Daarmee zou de kwaliteit van de video nog verder omhoog gaan.

Mondjesmaat
Van Beurden verwacht een grote markt voor webpads. “Onderzoeksbureau IDC voorspelt dat er in 2005 een markt is van twee miljoen exemplaren.” De eerste apparaten komen ondertussen mondjesmaat op de markt. De recente tegenslagen in de hightech-sector kunnen wel roer in her eren gooien, erkent Van Beurden. “Een afnemend consumentenvertrouwen zal consequenties hebben voor de verkoop, maar de verwachting is dat het van tijdelijke aard is. Over het algemeen is de opvatting hier in Silicon Valley dat de huidige ‘downturn’ onderdeel is van een proces.” Een verwachting over een exact markta van Phili{s’ op het gebied van de webpar Van Beu&en niet los. Hij verwacht wel ( bedrijf een belangrijke speler zal zijr technieken- die Philips in huis heeft belangrijk in webpads. (‘We zijn actief gebied LCD’s, data compressie oploss power management en geavanceerde afstandsbedieningen”, legt hij uit. “Als de webpad aanslaat, dan zullen we 1 le varianten zien”, vervolgt hij. “Denk b beeld aan de telefoon. Op dit moment I veel mensen een personal organizer bij ; een mobiele telefoon. Dan zie je ze het tel nummer van de organizer overtypen in I foon om te bellen. Maar als je zo’n webp wat kleiner zou maken, dan kun je je ve len dat het plankje ook een telefoon won die ontwikkeling zijn we nu bezig. Je sh direct een klein oordopje aan op het plai klikt op de man of vrouw die je wilt be voor je het weet heb je verbinding.” Verder in de toekomst kijkend, is he denkbaar dat het apparaat via UMTS il op gaat. “Als je buiten het bereik v basisstation bent, dan gebruikt her al UMTS.” Er is nog geen exacte intro datum bekend van de eerste door Phili wikkelde webpad.
02-11-2001

Philips 'webpad' uit 2001

Auteur: Dirkjan van Ittersum

Dirkjan schrijft over ICT @Ankeiler, leest nieuws @BNR, verkoopt luisterboeken @Luisterrijk en maakt luisterboeken @OORkracht8