25 maart 2012
door Dirkjan van Ittersum
Reacties uitgeschakeld voor Bezoeker in beeld

Bezoeker in beeld

Websites willen graag zoveel mogelijk weten over hun bezoekers. Hoe meer ze weten, des te beter ze kunnen inspringen op hun behoeften. Google Analytics is al jaren een betrouwbare tool, maar haal je er wel het maximale uit? Voor PCM schreef ik 15 tips voor deze webdienst. Bij wijze van voorproefje Tip 4 uit dit artikel.

Hou (mobiele) besturingssystemen in de gaten
Onder mobiel verkeer verstaat Google bezoekers die een mobiele telefoon of een tablet gebruiken. Voor een website is het nuttig daar wat meer over te weten. Zijn het vooral iPhones of juist veel iPads? En wat is het aandeel Android? Om dit te achterhalen kun je via ‘Geavanceerde segmenten’ een ‘Nieuw aangepast segment’ aanmaken. Dit segment geef je een naam, bijvoorbeeld ‘iPhone’. Daarna klik je op de groene knop achter ‘Opnemen’. In het uitklapmenu kies je voor besturingssysteem. In het lege veld achter ‘Met’ kies je voor ‘iPhone’. Klik op ‘Voorbeeld van segment bekijken’ om te controleren of het goed werkt. Tevreden over het resultaat? Klik op ‘Segment opslaan’. Maak vervolgens segmenten aan voor iPad, Android en BlackBerry.

Alle tips lezen? PCM nr. 4 ligt nu in de kiosk!

Auteur: Dirkjan van Ittersum

Dirkjan schrijft over ICT @Ankeiler, leest nieuws @BNR, verkoopt luisterboeken @Luisterrijk en maakt luisterboeken @OORkracht8